הרב אלן גבי
שאלה: כשאדם עוסק בתורה או שומע שיעור תורה ונכנס לחדר חכם בתורה או זקן מעל גיל שבעים האם חייבים לעמוד בפניו או לא.
תשובה: כידוע נצטוינו בתורה במצות הידור לזקן וחכם כפי שנאמר בפסוק ''מפני שיבה תקום והדרת פני זקן'' ולמדו מכאן (קידושין לב:) שיש חיוב עמידה בפני אדם חכם בתורה ואדם זקן למעלה מגיל שבעים וכמבואר בשו''ע (יו''ד סי' רמד ס''א). וכידוע חיוב עמידה בפניהם הוא כאשר הגיעו לתחום ד' אמות של האדם דהיינו מטר תשעים ושנים ס''מ. ובגמ' (שם) אמרו ''אמר ר' אלעזר אין ת''ח רשאי לעמוד מפני רבו בשעה שעוסק בתורה לייט עלה אביי'' ופירש"י ''לייט עלה אביי אהך דרבי אלעזר כל מאן דציית ליה''. וכתב הטור (רמד סי''א) ''ואפילו אם הוא עוסק בתורה צריך לעמוד דליתא לדר''א'' וכ''פ בשו''ע (שם). וכתב הלבוש (שם) ''אם זקן או חכם עובר לפניו אפילו בשעה שהוא עוסק בתורה צריך לעמוד שאינו מבטל בזה תורתו''. וכ''כ החיי''א (כלל סט ס''ח). וכן משמע מדברי ערוך השולחן (ס''ז) ע''ש. וכ''כ מפורש הבא''ח (ש''ב כי תצא סט''ו) אפילו בשעה שעוסק בתורה חיב לעמוד בפני החכם או הזקן וכו שזהו כבודו יתברך כי הוא אמר ויהי הוא צוה ויעמוד לפני החכם והזקן''. וכ''כ בשו''ת בנין אב (ח''ב סי' מט) להגרא''ב דורון נר''ו ע''ש בדבריו.
ואולם במאירי (שם) מבואר להדיא שלא חייב לעמוד בפני חכם וזקן ודברי ר' אלעזר נאמרו רק ברבו מובהק וז''ל ''זה שביארנו שאדם חייב לעמוד מפני תלמיד חכם דוקא מי שאינו עוסק בתורה אבל כל שהוא עוסק בתורה ועבר לפניו תלמיד חכם אינו זקוק לעמוד אלא אם כן היה רבו'' וע''ש שהאריך בביאור הסוגיא. ומצאתי בחיים שאל (ח''א סי' עא) סוף אות ב שג''כ מבואר בדבריו שאביי מודה שבחכם שעובר אין מי שעוסק בתורה חייב לעמוד מפניו שאין תורה עומדת מפני לומדיה. וכ''מ מהרשב''א בתשובה (ח''א סי' קמד) שר''א ואביי נחלקו לענין רבו ולא לענין חכם או זקן ע''ש. וכן משמע ממרוצת לשון הטור והשו''ע (סי' רמב ס''ט-יא) ע''ש היטב. ומלבד זאת מצאתי למרן החיד''א בשו"ת חיים שאל (ח''א סימן עא) שכתב ''ודע דבחידושי חד מקמאי לקדושין כתב דקי"ל כרבי אלעזר דסבר דאין ת"ח הלומד בתורה קם דאין התורה עומדת מפני לומדיה''. וכ''מ מהרא''ם (סי' רלג) שהשמיט דין זה. ואף דלא קיי''ל הכי מ''מ חזי לאיצטרופי. ומצאתי בשו''ת ציץ אליעזר (חי''ד סי' י) שדייק מלשון הלבוש הנ''ל שהצריך לעמוד בפני חכם או זקן באמצע הלימוד ''שאינו מבטל בזה תורתו'' דהיינו שיכול לקיים שניהם ולמד מזה שאם עוסק בתורה באופן שאם יעמוד יבטל כונתו כגון שמעיין באיזה ענין או שומע שיעור תורה באופן שיפסיד מעט ע''י שיקום בזה גם הלבוש מודה שלא צריך לקום מפניהם ע''ש. ולכן להלכה אע''פ שמעיקר הדין לא חייב לעמוד בפניהם, מ''מ כשאין הדבר גורם לו לביטול תורה נכון שיעמוד בפניהם אבל במקום שכמה חכמים או זקנים עוברים ושבים והדבר גורם בזה להפרעה או באמצע שיעור של רבים בזה אין לעמוד בפניהם אלא''כ הוא רבו. ועיין ביחו''ד (ח''ג סי' ע) בסיכום שכתב ''מצות קימה מפני זקן היא מגיל שבעים שנה ומעלה, והחיוב הוא אפילו בבית הכנסת ובבית המדרש, ואפילו בשעה שמתפלל ולומד תורה'' ולא הביא הכרח לזה וגם בעיקר התשובה לא דן בזה כלל ע''ש היטב והנלענ''ד כתבתי.
Comments